Kontrast

Rachunkowość podmiotów leczniczych


Wykładowcami na studiach podyplomowych są doświadczeni pracownicy Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz praktycy i eksperci (m.in. menedżerowie i specjaliści z podmiotów leczniczych, doradcy podatkowi i radcowie prawni specjalizujący się w obsłudze podmiotów leczniczych), posiadający odpowiednie kompetencje i doświadczenia zawodowe.

Wykładowcami na kierunku „Rachunkowość podmiotów leczniczych” są m.in.:


Prof. UEK, dr hab. Mariusz Andrzejewski

Absolwent Wydziału Elektrotechniki, Automatyki i Elektroniki Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie o kierunku Automatyka i robotyka oraz  o kierunku Informatyka, a także Wydziału Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Krakowie o kierunku Rachunkowość. W roku 2001 uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych za rozprawę pt. „Rachunkowość a ujawnianie informacji przez spółki giełdowe”, która została opublikowana przez PWN. Ukończył wiele kursów specjalistycznych, m.in. dla Kandydatów na Członków Rad Nadzorczych Spółek Skarbu Państwa oraz akredytację z Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu jako ekspert w programach pomocowych PHARE 2001 dla Programu Rozwoju Przedsiębiorstw oraz Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Internetowych. Posiada kwalifikację biegłego rewidenta.

W swojej karierze zawodowej pełnił funkcje członka zarządu oraz członka rady nadzorczej wielu spółek, m.in. TBS „Złocień” Sp. z o.o, Altair Sp. z o.o., Z. Ch. Alwernia S.A., KK Zabrze S.A., Północ Nieruchomości S.A., PoolRest S.A. Wiceprezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego Oddział w Krakowie oraz Wiceprezes Zarządu Krajowej Izby Biegłych Rewidentów Oddział w Krakowie. Członek European Accounting Association (EAA) oraz Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. W 2004 roku odznaczony Krzyżem Zasługi. W latach 2005-2006 podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. W 2014 roku obronił habilitację.

Obecnie profesor nadzwyczajny i dziekan Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Pełni funkcję przewodniczącego Rady Nadzorczej w spółce PKP PLK oraz członka Rady Nadzorczej Banku PKO BP. Autor licznych publikacji naukowych w dziedzinie finansów i rachunkowości oraz rynków kapitałowych.


Mirosława Trojnacka

Główny Specjalista ds. Controllingu w Szpitalu Klinicznym nr 7 Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach – Górnośląskie Centrum Medyczne im. prof. Leszka Gieca,  absolwentka Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach na kierunku Zarządzanie Przedsiębiorstwem oraz studiów podyplomowych na kierunku Controlling. Praktyk w zakresie rachunkowości zarządczej zoz , ekspert ds. rachunku kosztów, wyceny procedur medycznych oraz budżetowania oraz analityk finansowy. Swoją wiedzą i doświadczeniem wspiera zarządzanie i procesy prowadzące do poprawy sytuacji finansowej podmiotów leczniczych, dydaktyk oraz prelegent licznych konferencji i szkoleń. Aktualnie ekspert w powołanym przy Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w Warszawie Zespole w celu opracowania zaleceń w  sprawie standardu rachunku kosztów dla zakładów opieki zdrowotnej.

Audytuje szpitale na terenie całej Polski w zakresie zarządzania finansami oraz opracowuje  programy naprawcze. Świadczy doradztwo dla JST będących organami  założycielskimi podmiotów leczniczych  odpowiedzialnych  za ich wynik finansowy . Proponuje JST skuteczne rozwiązania zaradcze pozwalające odpowiednio wcześnie reagować na sygnały ostrzegawcze nie dopuszczające do straty finansowej podległych jednostek.

Aktualnie na swoim koncie posiada zakończony sukcesem udział w pracach nad uzyskaniem współczynnika korygującego zwiększającego finansowanie dla kardiologii w szpitalach klinicznych, ortopedii i chirurgii naczyniowej oraz w pracach nad korzystniejszym finansowo rozliczaniem świadczeń wysokospecjalistycznych dla kardiochirurgii.


Dorota Gołąb-Bełtowicz

praktyk z doświadczeniem w obszarze controllingu i finansów zdobytym zarówno w podmiotach leczniczych publicznych jak i niepublicznych. Obecnie zastępca dyrektora ds. finansowych Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego w Krakowie, wcześniej kierownik Działu Controllingu Szpitala Zakonu Bonifratrów św. Jana Grandego w Krakowie Sp z o.o. W zakresie nadzoru nad podmiotami leczniczymi zdobywała doświadczenie w Referacie ds. Nadzoru nad SPZOZ-ami Biura ds. Ochrony Zdrowia w Urzędzie Miasta Krakowa oraz jako członek Rady Nadzorczej Boni Fratres Varsoviensis Sp z o.o. W latach 2007-2014 brała udział w pracach zespołu powołanego przez Ministra Zdrowia w celu przygotowania projektu rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunku kosztów u świadczeniodawców oraz projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie jednolitego planu kont w zakładach opieki zdrowotnej. Obecnie współpracuje z Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji jako ekspert w zakresie rachunku kosztów w podmiotach leczniczych.


Dr hab. Konrad Grabiński

Absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie na kierunku Finanse i Bankowość. Pracownik Katedry Rachunkowości Finansowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Prezes Oddziału Terenowego w Krakowie Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. W 2009 roku uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych za rozprawę pt. „Szacowanie utraty wartości aktywów w teorii i praktyce polskich spółek giełdowych”, która została wyróżniona publikacją w wydawnictwie Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W 2017 roku obronił habilitację w dziedzinie nauk ekonomicznych w dyscyplinie finanse. Członek European Accounting Association oraz International Association for Accounting Education and Research. Autor licznych publikacji z zakresu rachunkowości, sprawozdawczości finansowej oraz systemów informatycznych wykorzystywanych w księgowości. Za pracę naukową, dydaktyczną i organizacyjną otrzymał liczne nagrody Rektora UEK. W latach 2013–2015 uczestnik międzynarodowego programu Deloitte Scholarschip. Przez wiele lat był zaangażowany w organizację i prowadzenie studiów podyplomowych oraz współpracę z Narodowym Bankiem Polski w ramach projektu edukacyjnego „Mechanizmy funkcjonowania strefy euro”. Jest współautorem książki pt. „Globalne uwarunkowania rachunkowości. Systemy, procesy, zmiany” wydanej przez Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, która wyróżniona została w VIII Konkursie na Najlepszą Publikację Ekonomiczną w kategorii księgowość i rachunkowość podczas X Targów Wydawnictw Ekonomicznych w Poznaniu w 2014 roku.


Wojciech Haniszewski

Adwokat, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor zarządzający Kancelarii Prawnej LexFirma.pl w Krakowie. Wieloletni trener popularnych szkoleń z zakresu prawa gospodarczego i finansów, realizowanych w ramach projektów na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Narodowego Funduszu Zdrowia, Ministerstwa Zdrowia oraz innych ministerstw i urzędów centralnych. Prowadzi szkolenia z prawa medycznego dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Autor publikacji i analiz w prasie branżowej, na stałe współpracuje z miesięcznikami „Lekarz Kontraktowy” i „Rozliczenia księgowe działalności leczniczej”. Ekspert serwisów InfoNFZ.pl i SerwisZOZ.pl. Bogate doświadczenie zdobywał jako wicedyrektor działu prawnego spółki publicznej oraz redaktor portalu prawno-medycznego. Członek Izby Adwokackiej w Krakowie.


Dr Bogusław Kaczmarczyk

Współpracownik Katedry Finansów Przedsiębiorstw Wydziału Finansów i Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Po ukończeniu studiów doktoranckich w roku 2015 r. jako stypendysta projektu „Doctus” Małopolski fundusz stypendialny, pod kierunkiem prof. Łukasza Popławskiego obronił pracę doktorską pt. „Wielowymiarowe ujęcie estymacji wartości rynkowej przedsiębiorstw na przykładzie branży energetycznej”.

Specjalizuje się w problematyce:
– wycen przedsiębiorstw w rozumieniu art. 55.1 K.C: w “ruchu”, likwidacji, upadłości,
– wkładów do spółek prawa cywilnego i aportów do spółek prawa handlowego przy przekształceniach i fuzjach podmiotów gospodarczych,
– znaków firmowych i znaków towarowych, ze szczególnym uwzględnieniem wartości niematerialnych i prawnych w aspekcie licencji,
– wycen wartości rynkowej ryzyka na podstawie modelu VAR,
– wycen opcyjnych związanych z modelami B-S wyceny opcji.
Dr Bogusław Kaczmarczyk jest autorem kilkunastu publikacji związanych z nowymi metodami, technikami i narzędziami wycen przedsiębiorstw oraz autorem czterech (w tym trzech opublikowanych) nowych twierdzeń w dyscyplinie finanse.


Dr Tomasz Maślanka

Adiunkt w Katedrze Finansów Przedsiębiorstw UEK w Krakowie. Autor bądź współautor wielu publikacji z zakresu analizy płynności finansowej, zadłużenia i rentowności przedsiębiorstw, zagrożenia kontynuacji działalności, rachunku przepływów pieniężnych. Autor książki „Przepływy pieniężne w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw”.
Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, magisterskich oraz podyplomowych między innymi z: „Zarządzania finansami przedsiębiorstw”, „Analizy ekonomicznej”, „Analizy sprawozdań finansowych”, „Zarządzania kapitałem obrotowym”, „Zarządzania wartością przedsiębiorstwa”. Od lat współpracuje ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce w zakresie szkoleń oraz studiów podyplomowych. Współpracuję również z Państwową Szkołą Zawodową w Nowym Sączu.


Dr Joanna Niżnik

Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Finansów i Polityki Finansowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, były pracownik Szkoły Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego; główne obszary zainteresowań naukowych: systemy zdrowotne i finansowanie ochrony zdrowia, zabezpieczenie społeczne w zakresie emerytur, autorka kilkudziesięciu artykułów i opracowań naukowych np. W poszukiwaniu racjonalnego systemu ochrony zdrowia, Koncepcja reformy ubezpieczeń zdrowotnych w Stanach Zjednoczonych, Wybrane aspekty kształtowania koszyka gwarantowanych świadczeń zdrowotnych w świetle polskich rozwiązań.


 Małgorzata Rzeszutek

Prezes zarządu Polskiego Instytutu Podatków i Rachunkowości Sp. z o.o. we Wrocławiu, doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej, absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w trakcie pisania doktoratu z zakresu cen transferowych,  specjalista w prawie podatkowym i dziedzinach pokrewnych.

Wiedza i doświadczenie to ponad 10-letnia praktyka w spółkach audytorskich, praca dydaktyczna w szkołach wyższych oraz przeprowadzanie nadzorów i audytów podatkowych w spółkach podlegających badaniu sprawozdań finansowych. Autorka publikacji w zakresie podatku dochodowego i VAT, jak i materiałów na kursy dla administracji podatkowej organizowanej przez Ministerstwo Finansów. Na rynku szkoleniowym specjalizuje się w szczególności : w podatku VAT oraz w podatkach dochodowych ,dokumentacji cen transferowych, podatkowym prawie międzynarodowym .


Waldemar Stylo

Praktyk, menedżer ochrony zdrowia, obecnie dyrektor Szpitala Powiatowego w Chrzanowie, uprzednio główny analityk Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Powołany przez Ministra Zdrowia jako ekspert do zespołu ds. wyceny świadczeń opieki zdrowotnej, konsultant i doradca w zakresie finansów szpitali, rachunku kosztów i kontroli zarządczej. Współpracował również jako ekspert z Agencją Oceny Technologii Medycznych w zakresie badania rachunku kosztów w zakładach opieki zdrowotnej oraz z Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w Warszawie w projekcie tworzenia polskiego systemu JGP. Brał aktywny udział jako członek grupy roboczej przy MZiOS w tworzeniu projektu rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunku kosztów w publicznych zakładach opieki zdrowotnej. Przygotował dla Naczelnej Izby Lekarskiej kalkulacje kosztów procedur stomatologicznych, co pomogło skutecznie w walce z monopolem NFZ w UOKIK. Brał udział jako ekspert w Projekcie Unii Europejskiej “Health Financing and Management” In Ukraine. Zdobył doświadczenie zawodowe również jako Dyrektor Naczelny Szpitala w Myślenicach, Kierownik Działu Kalkulacji Kosztów Świadczeń Medycznych oraz Kierownik Działu Analiz Ekonomicznych w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie. Współautor podręczników na temat rachunku kosztów i zarządzania finansami w zakładach opieki zdrowotnej oraz publikacji dotyczących zarządzania i finansów w ochronie zdrowia. Wykładowca Instytutu Zdrowia Publicznego MNoZ CM Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie. Członek Zarządu Stowarzyszenia Niemedycznej Kadry Ochrony Zdrowia.


Adrianna Szuflicka

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, ukończyła studia podyplomowe z zakresu rachunkowości oraz z zarządzania w ochronie zdrowia. W przebiegu swojej pracy zawodowej zajmuje się kompleksowym rozliczaniem świadczeń opieki zdrowotnej w oparciu o umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, z którym również współpracowała w charakterze wykładowcy na szkoleniach „Jednorodne Grupy Pacjentów. Teoria a praktyka”. Ponadto interesuje się problematyką kodowania oraz rozliczania świadczeń w ujęciu prawidłowego i optymalnego uzyskiwania przychodów z NFZ. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zasad prawidłowego dokumentowania, kodowania oraz kontraktowania i rozliczania wykonanych usług. Współpracowała z największymi szpitalami w regionie kujawsko-pomorskim, aktualnie pełni funkcję Kierownika Akademickim Centrum Medycznym przy Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy.