Kontrast

Wydziałowa Indywidualna Ścieżka Edukacyjna (WISE) na Wydziale Finansów i Prawa


Od roku akademickiego 2018/2019 oferta dydaktyczna Wydziału Finansów i Prawa wzbogacona została o szczególną formułę studiowania – WISE.

Wydziałowa Indywidualna Ścieżka Edukacyjna (WISE) to indywidualny program studiów poszerzony o przedmiot Tutoriale mający na celu zintensyfikowany,
wielowymiarowy i zintegrowany rozwój studenta realizowany poprzez cykl indywidualnych spotkań.

Oferta skierowana jest do studentów studiów stacjonarnych pierwszego stopnia (trzy ostatnie semestry 4-6) oraz studiów stacjonarnych drugiego stopnia
(dwa ostatnie semestry 3-4).

Po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego, studia w formule WISE może rozpocząć 15 osób na studiach pierwszego stopnia i 10 na studiach drugiego stopnia.

Studenci otrzymują indywidualną opiekę tutorską oraz sami decydują o  planie studiów, wybierając przedmioty spośród wszystkich dostępnych
na Wydziale Finansów i Prawa. System tutoriali został zapoczątkowany na uniwersytetach Oxford i Cambridge.


Przedmiot Tutoriale realizuje ogólno-akademickie efekty kształcenia w zakresie:

  • WIEDZY: rozwój wiedzy studenta z zakresu jego indywidualnych zainteresowań akademickich.
  • UMIEJĘTNOŚCI: krytycznego myślenia, krytycznej analizy tekstu, syntezy, logicznego wnioskowania, formułowania argumentów i kontrargumentów,
    komunikacji pisemnej i werbalnej.
  • KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: samodzielność myślenia, refleksyjność i autorefleksyjność oraz odpowiedzialność społeczna.

Wymienione umiejętności i kompetencje są bezcenne najpierw w efektywnej współpracy studenta z tutorem, a w długookresowej perspektywie w budowaniu właściwych i etycznych relacji społeczno-gospodarczych.


WISE ma na celu nowoczesne i interdyscyplinarne kształcenie elit. Podstawową zasadą funkcjonowania WISE jest relacja mistrz – uczeń.

Odbudowanie rangi relacji „mistrz – uczeń” sprawi, że studiowanie będzie „…to czas smakowania zdobytej wiedzy, niespiesznych poszukiwań, snucia refleksji, odnajdywania połączeń między ideami i faktami, szukania praktycznych zastosowań naukowych odkryć. W czasach pośpiechu i edukacji, która gubi swój sens, to prawdziwa oaza i ratunek dla studenta, nauczyciela, dla uczelni. Mocną stroną tutoringu jest również jego dydaktyczna skuteczność i długotrwałość efektów. W metodzie tutorskiej spotyka się akademicki etos (poszukiwanie prawdy, wspólnota mistrza i ucznia) z naukową skutecznością” [www.tutoring.edu.pl/tutoring_definicja_innowacyjna_metoda,s.46]

Sposobem budowania tej więzi jest zapewnienie studentowi stałej opieki certyfikowanych tutorów, którymi są pracownicy naukowo-dydaktyczni  Wydziału Finansów i Prawa UEK.


Zespół tutorów na Wydziale Finansów i Prawa:

dr Sylwia Krajewska – koordynator WISE

dr Ewa Grabowska – Kaczmarczyk

dr Krzysztof Jonas

dr Paweł Zieniuk

Pozostali pracownicy naukowo-dydaktyczni w Zespole ds. WISE:

dr Katarzyna Chłapek

dr Elżbieta Kubińska

dr Katarzyna Maj-Waśniowska

Z ramienia Władz Wydziału WISE nadzoruje:

Pani Prodziekan ds. Studenckich dr hab. Małgorzata Kożuch, prof. UEK


Na początku września podane zostaną szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji oraz termin spotkania informacyjnego dla zainteresowanych osób.

Pytania proszę kierować na adres:

wisewfip@uek.krakow.pl

Na wszystkie Państwa pytania przesłane w sierpniu, z powodu okresu urlopowego, odpowiemy we wrześniu.


Literatura:

M. Taraszkiewicz (red.), Tutoring akademicki. Przegląd zagadnień, Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2012.

P. Czekierda, B. Fingas, M. Szala, Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.

S. Krajewska, Tutoring jako niekonwencjonalna metoda nauczania przedmiotów z zakresu rachunkowości w szkole wyższej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2018, nr 503:

http://www.dbc.wroc.pl/Content/41114/Krajewska_Tutoring_Jako_Niekowencjonalna_Metoda_Nauczania_Przedmiotow_2018.pdf