Kontrast

Praktyki studenckie

PRAKTYKI STUDENCKIE

1. Informacje wstępne od opiekuna praktyk w Katedrze Finansów i Polityki Finansowej:

Wszystkie dokumenty dotyczące zaliczenia praktyk studenckich należy przedstawić właściwemu opiekunowi praktyk, z zależności z której katedry jest promotor pracy licencjackiej bądź magisterskiej (https://if.uek.krakow.pl/sprawy-formalne/praktyki-studenckie/).

Opiekun studenckich praktyk zawodowych w Katedrze Finansów i Polityki Finansowej:
mgr Joseph Y. Abodakpi
e-mail: joseph.abodakpi@uek.krakow.pl
pawilon F, pokój 712 B (7 piętro)
e-wizytówka

Proszę o zapoznanie się z poniższymi sekcjami:
●        Informacje szczegółowe i uwagi praktyczne
●        FAQ (Frequently Asked Questions)

>>> For English Track Students:
See list of attachments in English within the section:  FAQ  #1.B.
In case of any questions – contact me via email.

Procedura – STUDENCKIE PRAKTYKI ZAWODOWE – obowiązująca w Instytucie Finansów znajduje się tutaj: link

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.16.2022 z dnia 23 marca 2022 roku w sprawie szczegółowej organizacji studenckich praktyk zawodowych,
istnieją cztery  sposoby realizacji praktyk:

  • PRAKTYKA TRADYCYJNA (UMOWA TRÓJSTRONNA)
  • PRAKTYKA REALIZOWANA W OPARCIU O UMOWĘ DWUSTRONNĄ
  • ZALICZENIE PRACY ZAWODOWEJ JAKO PRAKTYKI
  • PRAKTYKA REALIZOWANA W OPARCIU O UMÓWĘ/POROZUMIENIE O ORGANIZACJĘ STUDENCKICH PRAKTYK ZAWODOWYCH ZAWARTĄ/ZAWARTE  PRZEZ UNIWERSYTET Z ORGANIZATOREM PRAKTYKI

2. Informacje szczegółowe i uwagi praktyczne:
>>> Warunki uzyskania zaliczenia z przedmiotu “Praktyka zawodowa”:

A) Zaliczenie z przedmiotu “Praktyka zawodowa”:
– W celu uzyskania zaliczenia i uprzedniej akceptacji dokumentów, proszę uzupełnić i wysłać mailowo wszystkie wymienione  dokumenty jak    wg   Procedury Instytutu Finansów (link), stosownie dla danego sposobu realizacji praktyk.
Po otrzymaniu mailowego potwierdzenia, oryginały wymaganych dokumentów proszę złożyć:

  • w sekretariacie Katedry Finansów i Polityki Finansowej 

Na tej podstawie otrzymają Państwo zaliczenie w systemie USOSweb.

– Dokumenty powinny być wypełnione drukowanymi literami, czytelnie, podpisane, wysłane jako załącznik – skan, najlepiej w formacie .pdf lub .jpg.

– Proszę o przygotowanie dokumentów na aktualnych formularzach,
tj. wprowadzonych Zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.16.2022 z dnia 23 marca 2022 roku w sprawie szczegółowej organizacji studenckich praktyk zawodowych
(dostępne również poniżej w sekcji: “FAQ”).
Dokumenty na starszych wersjach formularzy nie będą podpisywane.

– Proszę o posługiwanie się wyłącznie adresem e-mail w domenie UEK.
W systemie USOS każdy student ma indywidualne konto pocztowe widoczne po zalogowaniu.

*** Uwaga: Nie kontynuuję weryfikacji dokumentów,  gdy nie zostaną podane kompletne informacje identyfikacyjne (punkt C), a przede wszystkim promotor pracy dyplomowej.

B) Proszę o uważne stosowanie się do wymogów formalnych:
– Jak wg niniejszej instrukcji – podpisy, pieczątki, zakres, daty, kompletne informacje w charakterystyce, kompletne informacje dotyczące identyfikacji studenta.
– Umowa o praktykę lub inna umowa potwierdzająca zatrudnienie, zawarta w języku obcym powinna być przetłumaczona na język polski.
– Przed rozpoczęciem praktyk lub akceptacją pracy zawodowej na poczet praktyk wymagana jest do zatwierdzenia “Charakterystyka organizatora praktyk” (przykładowy dokument:    Załącznik nr 6)
*** Ważna informacja dla: I SPOSÓB – PRAKTYKA TRADYCYJNA (UMOWA TRÓJSTRONNA)
Oryginał umowy (3 szt., podpisany przez obie strony umowy) proszę złożyć w godzinach konsultacji lub w sekretariacie Katedry Finansów i Polityki Finansowej, zaadresowany do: Joseph Abodakpi (celem podpisu przez Kierownika Katedry). Po akceptacji, proszę osobiście odebrać 2 podpisane kopie (1 egzemplarz dla studenta i 1 dla organizatora – przekazuje student).

C) Proszę podać kompletne informacje dotyczące identyfikacji studenta:
1) imię, nazwisko
2) nr albumu
3) rodzaj studiów, stopień, kierunek oraz rok studiów, rok akademicki, semestr
(w uzasadnionych przypadkach, dodatkowo również mailowe potwierdzenie – wymaganą zgodę Pani Dyrektor Instytutu Finansów na wcześniejszą realizację praktyki zawodowej. Zgodnie z planem studiów:
– st. I stopnia – realizacja praktyk w semestrze 5,
– st. II stopnia – realizacja praktyk w semestrze 4.)
4) imię i nazwisko promotora pracy licencjackiej/magisterskiej
5) wskazanie sposobu realizacji praktyki: I/II/III

3. FAQ (Frequently Asked Questions)

  1. Wzory dokumentów:
    1. R.0211.16.2022  (Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr R.0211.16.2022 z dnia 23 marca 2022 roku w sprawie szczegółowej organizacji studenckich praktyk zawodowych)
    2. zal_1_do_R.0211.16.2022   (umowa trójstronna)
    3. zal_2_do_R.0211.16.2022   (raport z przebiegu praktyki zawodowej)
    4. zal_3_do_R.0211.16.2022    (wniosek o zaliczenie pracy zawodowej jako praktyki)
    5. zal_4_do_R.0211.16.2022   (skierowanie na praktykę )
    6. Instytut Finansów UEK Procedura – STUDENCKIE PRAKTYKI ZAWODOWE
    7. Załącznik nr 2 do procedury – Charakterystyka
    8. Umowa dwustronna, przykładowa
    9. Karta przedmiotu – Praktyka zawodowa, 1. stopień (studia licencjackie)
    10. Karta przedmiotu – Praktyka zawodowa, 2. stopień (studia magisterskie)
    11. Course outline – Apprenticeship (4 weeks), 1st Degree (Bachelor)
      >> 1.B. List of attachments in English (for English Track Students only):
    1. R.0211.16.2022_ANG
    2. zal_1_do_R.0211.16.2022_ANG
    3. zal_2_do_R.0211.16.2022_ANG
    4. zal_3_do_R.0211.16.2022_ANG
    5. zal_4_do_R.0211.16.2022_ANG
  2. Czas trwania i termin realizacji praktyk (określone w kierunkowych planach studiów):
    1. Praktyka powinna trwać 4 tygodnie.
      Zgodnie z kartami przedmiotu, 4 tygodnie to:
      – dla studiów licencjackich: 4 godz./dzień, przez 4 tygodnie
      – dla studiów magisterskich: 8 godz./dzień, przez 4 tygodnie
      W przypadku zatrudnienia/samozatrudnienia, czas realizacji praktyki wskazuje Praktykant, wybierając właściwy dla okresu zatrudnienia/samozatrudnienia termin trwający 4 tygodnie.
    2. Termin realizacji:
      – Zgodnie z planem studiów: st. I stopnia – realizacja praktyk w semestrze 5, st. II stopnia – realizacja praktyk w semestrze 4.
      – W uzasadnionych przypadkach, wymagane jest mailowe potwierdzenie – wymagana zgoda Pani Dyrektor Instytutu Finansów na wcześniejszą realizację praktyki zawodowej.
    3. Aktualne terminy wg Zarządzenia Rektora (nr R.0211.31.2022 ) to odpowiednio:
       Semestr  zimowy: trwa od 1 października 2022 r. do 26 lutego 2023 r., w tym:
      – zimowa sesja egzaminacyjna trwa od 30 stycznia 2023 r. do 12 lutego 2023 r.,
      – zimowa sesja poprawkowa trwa od 20 lutego 2023 r. do 26 lutego 2023 r.,
      Semestr letni: trwa od 27 lutego 2023 r. do 17 września 2023 r., w tym:
      – letnia sesja egzaminacyjna trwa od 17 czerwca 2023 r. do 30 czerwca 2023 r.,
      – letnia sesja poprawkowa trwa od 4 września 2023 r. do 17 września 2023 r.
      Ostateczny termin realizacji praktyk jest do końca sesji poprawkowej, ale w miarę możliwości bardzo proszę nie zwlekać z dokumentami do ostatniej chwili.
  3. Wykaz firm/instytucji/organizacji:
    1.  Nie ma wykazu instytucji/firm/organizacji, w których należy odbyć praktykę.
    2. Można zaliczyć pracę zawodową jako praktykę (III SPOSÓB), jeżeli zajmowane stanowisko i wykonywane obowiązki w jakiś sposób wiążą się z finansami lub rachunkowością (poszerzają kompetencje związane kierunkiem i specjalnością studiów). Powinny to być aktywności powiązane z szeroko pojętymi finansami np. praca nad budżetem, kosztorysem, księgowania i obsługa programów księgowych, wystawianie faktur, rozliczenia projektów itp.
      – Praktyka może odbyć się w np. w dziale kadr i płac lub w dziale księgowości lub innym, w którym będzie możliwość podjęcia odpowiednich aktywności.
    3. Bardzo proszę o przygotowanie charakterystyki i wysłanie jej do zatwierdzenia – jedynie wówczas jestem w stanie zatwierdzić bądź nie daną firmę/instytucję/organizację i wykonywaną pracę na poczet praktyk.
    4.  Można skorzystać z oferty praktyk studenckich przedstawionej w elektronicznej bazie danych na stronie Akademickiego Centrum Kariery UEK: http://www.kariery.uek.krakow.pl/.
    5. Także Izba Administracji Skarbowej w Krakowie zaprasza na praktyki absolwenckie w urzędach skarbowych województwa małopolskiego – pełna informacja znajduje się na stronie Katedry Finansów i Polityki Finansowej: https://ifold.uek.krakow.pl/katedry/katedra-finansow/
    6. Praktyki zagraniczne Erasmus+:
      https://www.kariery.uek.krakow.pl/index.php?pg=611
  4. Charakterystyka organizatora praktyki – przykłady i informacje:
    – powinna być podpisana przez organizatora praktyki oraz przez osobę odbywającą praktykę,
    – przykłady:

    1. Forma praktyki: praca zawodowa, praktyka, staż, wolontariat itd.
      Branża: szkolnictwo, usługi finansowe, usługi doradcze (więcej informacji można znaleźć np. tu: https://wskaznikibranzowe.pl/branze.php)
    2. Rodzaj prowadzonej działalności: spółka cywilna, spółka z o.o., jednoosobowa działalność gospodarcza, organizacja pozarządowa, fundacja, jednostka samorządu terytorialnego itd.
    3. Wyposażenie związane z praktyką: biuro wielostanowiskowe, komputer, telefon, fax, xero, praca zdalna itp.
    4. Stanowisko/rodzaj wykonywanej pracy: pod nadzorem, samodzielna – analityk, pracownik pomocniczy, samodzielna – młodszy księgowy, samodzielna – specjalista ds. Kadr itp.
    5. Opis wykonywanych czynności: analizy, raporty, zestawienia, pozyskanie nowych klientów, kserowanie materiałów, bieżąca analiza danych, prace biurowe itd.
    6. Wykorzystywany program bądź rodzaj oprogramowania: MS Office, MS Excel, Google Workspace, zdalny pulpit, Płatnik (program), Comarch ERP Optima, Sage Symfonia Finanse i Księgowość, InsERT, WAPRO ERP by Asseco, Oracle R12, MySAP ERP, MS SharePoint, MS Dynamics, Sales Force Automation, Lotus Notes 8 itp.
  5. Ubezpieczenie NNW i OC
    – informację można znaleźć na stronie Parlamentu Studenckiego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie: http://psuek.pl/o-nas/ubezpieczenie-nnw-oc/.
  6. Proszę o krótką informację i wyjaśnienie w razie problemów z pieczęcią firmową lub podpisem ze strony organizatora praktyk. W uzasadnionych przypadkach, dokumenty mogą zostać podpisane podpisem elektronicznym (np. DocuSign, Adobe Sign, Autenti) lub przez bezpośrednią osobę przełożoną.